vrijdag 6 augustus 2010

(weer) weg!

Gisteren vertrokken we om 17.30 (plaatselijke tijd, dus 19.30 NL tijd). Er stond een flinke klots tussen Pico en Faial; waarschijnlijk door de golven die links en rechts om Pico heen krulden. Verder was de wind nu weer vrij weinig, om vervolgens tot zo'n 6Bf aan te trekken. Die eilanden doen rare dingen met de wind.
In vergelijking tot alle zeiltochten die we de afgelopen weken hadden gemaakt, woei het stevig en ik was blij dat we nu niet drie kinderen aan boord hadden; die waren al snel in kleine braakjes veranderd waarschijnlijk.
Nadat we voorbij São Jorge waren, begon de wind weer zo te worden als verwacht; ongeveer 4Bf uit oost-zuidoost (OZO). Alles liep dus lekkertjes.
Opeens echter zag ik dat de windgenerator onregelmatig draaide; er bleek een stuk van een rotorblad afgebroken. Waarschijnlijk een smeerreep geraakt. We hebben even overwogen of dat op zee te repareren zou zijn (een set met reservebladen lag al aan boord) maar zijn toch weer omgekeerd en teruggevaren naar Horta.
Daar lieten we om 02.30 het anker vallen en zijn gaan slapen.

Vanmorgen om acht uur lagen we voor de kade bij het havenkantoor, en konden er een laddertje lenen om bij de windgenerator te komen. Om negen uur was alles weer gefixed, en met nieuwe benzine aan boord, verlieten we om half tien de haven weer.
Elk nadeel heb ze voordeel, en zo kon ik nog even bellen met Erna om te horen dat ze gisteravond goed waren aangekomen in Nederland.

Inmiddels hebben we precies hetzelfde weerbeeld voorbij zien trekken als gisteravond; weinig wind, veel wind, en daarna de verwachte wind. Het schiet weer lekker op, en op dit moment (half drie) zijn we weer bijna net zover als gisteravond. In de verte zagen we net zeezoogdieren die te groot waren voor dolfijnen, maar waar we niet konden opmaken welke walvissen het dan waren (ze hebben hier nogal wat soorten). Misschien later nog eens.